czwartek, 17 maja 2012

Ciasto budyniowe z rabarbarem

W moje ręce dostał się rabarbar, który bardzo lubię - wręcz przeciwnie do mojego męża. Długo szukałam przepisu, który mógłby mu smakować. I tak oto powstało to ciasto. Smakuje nawet zagorzałym przeciwnikom rabarbaru :) Jest naprawdę dobre i godne polecenia. Budyń ma rewelacyjny smak, który dobrze się komponuje z charakterystycznym kwaśnym smakiem rabarbaru. Ciasto nie za słodkie. Idealne na upalne dni.

CZAS PRZYGOTOWANIA: ok.15 min + studzenie budyniu + 75 min pieczenia 

Składniki na ciasto: 
  • 200 g masła (miękkiego)
  • 100 g (ok. 1/2 szklanki) drobnego cukru do wypieków (ja użyłam zwykły)
  • 2 jajka
  • 185 g mąki pszennej
  • 1/2 łyżeczki sody oczyszczonej
  • 3/4 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 40 g proszku budyniowego (waniliowego lub śmietankowego)
  • 350 g obranego i pokrojonego na kawałki rabarbaru (u mnie 200 g, bo więcej nie miałam :))
  • kilka łyżek cukru demerara - do posypania (ja użyłam zwykły)
  • cukier puder (niekoniecznie) - do oprószenia ciasta po upieczeniu
Składniki na budyń: 
  • 2 płaskie łyżki* proszku budyniowego (waniliowego lub śmietankowego)
  • 2-3 łyżki cukru
  • 250 ml mleka (1 szkl.)
  • 1 łyżka masła
  • 2 łyżeczki ekstraktu z wanilii
*1 płaska łyżka = 15 ml, autorka pisze, żeby dokładnie trzymać się tych proporcji, bo budyń będzie albo za rzadki albo za gęsty. U mnie wg tego wyszedł trochę za rzadki. Następnym razem dodam lekko czubate łyżki.

Wykonanie:
Na początku przygotować budyń (bo musi wystygnąć). Ze szklanki mleka odlać ok 70 ml. Większość część zagotować a z pozostałymi 70 ml rozrobić proszek budyniowy i cukier (czyli przygotować jak zwykły budyń); rozrobione wlać do wrzącego mleka, zmniejszając gaz zagotować, mieszając by nie zrobiły się grudki. Zdjąć z palnika, natychmiast dodać masło i ekstrakt, wymieszać. Budyń przykryć folią spożywczą, by nie zrobił się kożuch, odstawić do wystudzenia.

Przygotować ciasto. Mąkę, sodę, proszek do pieczenia i proszek budyniowy przesiać i odstawić. Miękkie masło zmiksować na gładką, puszystą masę. Dodać cukier i nadal ucierać. Dodawać jajka, jedno po drugim, miksując cały czas ( ciasto na tym etapie lubi się ważyć, ale nie ma to wpływu na wypiek). Przesiane suche składniki dodać do masy maślanej i krótko zmiksować tylko do połączenia składników. Ciasto podzielić na dwie części.

Tortownicę o średnicy 21 cm wyłożyć papierem do pieczenia. Na dno wyłożyć połowę ciasta, wyrównać. Następnie równo rozłożyć ostudzony budyń. Na niego drugą połowę ciasta, wyrównać. Ciasto powinno całkowicie pokryć budyń. Na górę poukładać rabarbar, posypać cukrem.

Piec w temperaturze 170ºC przez 75 min. Przestudzić. Można podawać jeszcze ciepłe np. z kulką lodów.
Smacznego!

4 komentarze: