czwartek, 2 stycznia 2014

Choinki z piernika

Pokusiłam się o wykonanie ich na dekorację wigilijnego stołu. Nie wyszły może tak ślicznie jak u Pani Doroty, ale smakowały wybornie i stanowiły miłą/słodką niespodziankę dla moich gości. Postanowiłam zrobić pełną porcję z przepisu na 14 choinek - ja potrzebowałam tylko 8, więc zostało mi jeszcze ciasta na pierniczki. Ciasto świetnie nadaje się na samodzielne ciastka, które oczywiście można również polukrować. 

CZAS PRZYGOTOWANIA: ok. 30 min + 2-4 h chłodzenia + ok. 40 min pieczenia

Składniki na ciastka (ok 14 choinek wg przepisu - u mnie 8 choinek + mała puszka pierniczków do dekoracji):
  • 230 g masła
  • 110 g cukru pudru (w oryginalnym przepisie było 3/4 szklanki)
  • 1 szklanka miodu (ok 350 g)
  • 1 duże jajko
  • 5 szklanek mąki pszennej (odjąć 2-4 łyżki i dodać tyle samo kakaa*)
  • 1 łyżeczka sody oczyszczonej
  • 2 łyżki przyprawy piernikowej (w oryginalnym przepisie była domowa przyprawa korzenna)
  • szczypta soli
* opcjonalnie dla ciemniejszego koloru

Składniki na lukier:
  • 4 białka
  • 4 szklanki cukru pudru (680 g) - ja musiałam dodać trochę więcej, bo mi się rozpływał
  • 2 łyżeczki ekstraktu z wanilii

Wykonanie:
Wszystkie składniki powinny być w temperaturze pokojowej.
Do naczynia przesiać mąkę, kakao (jeżeli używacie), sodę, przyprawę piernikową, sól, wymieszać i odłożyć.
W misie miksera utrzeć masło z cukrem pudrem, na jasną i puszystą masę. Dodać miód i zmiksować (jeśli miód jest w postaci stałej, najpierw podgrzać, przestudzić). Dodać jajko i zmiksować, do połączenia. Dodać przesiane suche składniki, zmiksować lub wyrobić do otrzymania gładkiej, elastycznej masy.
Z otrzymanej masy uformować kulę, lekko spłaszczyć, owinąć folią spożywczą i schłodzić w lodówce przez 2 - 4 godziny (najlepiej całą noc).
Po schłodzeniu odrywać część masy piernikowej i wałkować na grubość około 3 - 4 mm, podsypując delikatnie mąką. Wykrawać różnej wielkości gwiazdki, kwiatki lub okrągłe kształty.
Piec w temperaturze 200ºC przez około 8 minut, najmniejsze kształty około 4 - 5 minut (w zależności od wielkości foremek). Wyjąć, wystudzić na kratce.
W misie miksera ubić białka, na sztywną pianę. Stopniowo, łyżka po łyżce dodawać cukier puder, cały czas ubijając. Na sam koniec ubijania dodać ekstrakt z wanilii.
Formować choinki: na każdy upieczony pierniczek, od największego zaczynając kłaść łyżkę lukru królewskiego (lukru nie żałować, wtedy lepiej wyglądają), rozprowadzając po powierzchni piernika i przykrywając kolejnym. Z ostatniego, najmniejszego pierniczka zrobić gwiazdę umieszczając ją na szczycie każdej choinki. Odstawić do całkowitego wyschnięcia lukru. 
Smacznego!
inspiracja: mojewypieki.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz